БЯСПЕКА

АРГАНІЗАЦЫЯ ЛЕТНЯГА АЗДАРАЎЛЕННЯ

У летні аздараўленчы перыяд важна забяспечыць сістэму мер, накіраваную на якасць арганізацыі рацыянальнага, збалансаванага харчавання, якое забяспечвае арганізм дзіцяці ўсімі неабходнымі яму харчовымі рэчывамі (бялкамі, тлушчамі, вугляводамі, вітамінамі, мінеральнымі солямі) і энергіяй. Для забеспячэння бяспекі харчавання выхаванцаў неабходна ўдзяляць увагу не толькі якасці прадуктаў, якія паступаюць на харчаблок, але і ўмовам, тэрмінам іх захоўвання, выкананню патрабаванняў да тэхналогіі прыгатавання гатовых страў, тэрмінам прыдатнасці і ўмовам захоўвання гатовых страў.
У летні перыяд перавага аддаецца свежай гародніне, садавіне, сокам.
У летні час адмысловую ўвагу неабходна надаць арганізацыі пітнага рэжыму, т. к. падчас спякоты запатрабаванне ў вадкасці ў дзіцяці істотна павялічваецца. Для арганізацыі пітнога рэжыму выхаванцаў выкарыстоўваецца негазаваная пітная вада прамысловай вытворчасці, фасаваная ў ёмістасці, або кіпячоная, якая захоўваецца не больш за 3 гадзіны.
Пітная вада павінна быць даступная дзіцяці на працягу ўсяго часу яго знаходжання ва ўстанове дашкольнай адукацыі. Пітная вада выносіцца на вуліцу, разліваецца ў аднаразовы посуд па просьбе дзяцей.
У летні перыяд ствараюцца спрыяльныя ўмовы для рухальнай актыўнасці дзяцей і ўзмацнення аздараўленчага ўздзеяння фізічных практыкаванняў.
Фізкультурна-аздараўленчая работа ўключае:
• ранішнюю гімнастыку;
• фізкультурныя заняткі (гульнявога, сюжэтнага, тэматычнага віду);
• рухомыя гульні і фізічныя практыкаванні на прагулцы;
• актыўны адпачынак (фізкультурныя вольны час, фізкультурныя святы, Дні здароўя);
• самастойную рухальную дзейнасць;
• гартаванне.

Ранішняя гімнастыка праводзіцца штодзень на паветры. У яе змест з улікам узроставых асаблівасцей выхаванцаў могуць быць уключаны:
• комплекс агульнаразвіваючых практыкаванняў;
• абыграванне сюжэту;
• 3-4 рухомыя гульні;
• фізічныя практыкаванні з выкарыстаннем паласы перашкод, найпростых трэнажораў;
• аздараўленчы бег на ўчастку (стадыёне);
• элементы рытмічнай гімнастыкі, танцавальныя рухі, карагоды і інш.

Фізкультурныя заняткі на паветры накіраваны на:
• павышэнне адаптыўных і функцыянальных магчымасцей арганізма выхаванцаў на аснове комплекснага выкарыстання фізічных практыкаванняў, рухомых гульняў у спалучэнні з прыроднымі сродкамі аздараўлення (сонца, паветра, вада, кліматычныя ўмовы) і гігіенічнымі фактарамі (наяўнасць спартыўнага адзення і абутку, гігіена месцаў правядзення заняткаў і інш.) ;
• пашырэнне рухальнага вопыту дзяцей; замацаванне і ўдасканаленне практыкаванняў у хадзьбе, бегу, скачках, лажанні, кіданні; развіццё фізічных якасцей (сілы, шпаркасці, спрыту, цягавітасці, гнуткасці); авалоданне элементамі спартыўных гульняў, тэхнікай спартыўных практыкаванняў за кошт аптымальнага і варыятыўнага прымянення прадметнага фізкультурна-развіваючага асяроддзя, адэкватнага ўзросту і здольнасцям выхаванцаў.
Пры арганізацыі рухомых гульняў і фізічных практыкаванняў на прагулцы асаблівую ўвагу трэба ўдзяляць індывідуальнай рабоце з выхаванцамі. Варыянтамі арганізацыі рухомых гульняў і фізічных практыкаванняў на прагулцы з'яўляюцца:
• комплекс рухомых гульняў (2—3 гульні) і фізічных практыкаванняў з пэўнай накіраванасцю (у тым ліку сюжэтнай);
• прафілактыка парушэнняў выправы і плоскаступнёвасці;
развіццё каардынацыйных здольнасцей;
• развіццё фізічных якасцей;
• удасканаленне рухальных уменняў і навыкаў (выкананне знаёмых рухаў у новых спалучэннях, з незвычайных зыходных палажэнняў, у незвычайных умовах і т. п.);
• элементы спартыўных гульняў (баскетбол, футбол, настольны тэніс, мястэчкі і інш.) і спартыўныя практыкаванні (катанне на веласіпедзе, самакаце, плаванне і інш.);
• гульні з элементамі спартыўнага арыентавання;
• комплекс рухомых гульняў (2-3 гульні) з рознымі відамі асноўных рухаў, якія развіваюць творчую актыўнасць і самастойнасць выхаванцаў.
Актыўны адпачынак (фізкультурныя вольны час, фізкультурныя святы, Дні здароўя) як форма калектыўнага, дзейнага адпачынку, комплексна вырашае аздараўленчыя, адукацыйныя і выхаваўчыя задачы, спрыяе развіццю ў дзяцей уменні творча выкарыстоўваць рухальны вопыт ва ўмовах эмацыйных зносін з аднагодкамі, заахвочвае кожнага дзіцяці да максімальнай праявы. сваіх здольнасцяў.
Самастойная рухальная дзейнасць з'яўляецца адным са структурных кампанентаў рухальнага рэжыму ва ўстанове дашкольнай адукацыі. Самастойная рухальная дзейнасць узнікае па ініцыятыве дзіцяці і праходзіць пад назіраннем дарослага, пры яго ўскосным кіраўніцтве. Для яе разнастайнасці ў перыяд летняга аздараўлення неабходна стварэнне наступных умоў:
• уключэнне ў рэжым дня часу на самастойную рухальную дзейнасць (раніцай, пасля сняданку, на прагулках, пасля сну, у розных відах дзейнасці);
• забеспячэнне неабходным спартыўным інвентаром (абсталяваннем) для выканання фізічных практыкаванняў на паветры;
• прадастаўленне дастатковага месца для рухаў, выканання фізічных практыкаванняў;
• індывідуалізацыя (дыферэнцыяцыя) фізічных практыкаванняў з улікам узроўняў (гіперрухомыя, маларухомыя, аптымальна рухомыя дзеці) і тыпаў рухальнай актыўнасці выхаванцаў.
Загартоўванне з'яўляецца важным сродкам умацавання здароўя выхаванцаў пры ўмове, што яно арганічна ўключана ў комплекс фізкультурна-аздараўленчых мерапрыемстваў і ўяўляе сабой пэўную сістэму, простую ў выкананні і адпаведную індывідуальным асаблівасцям здароўя і развіцця дзяцей.
Метады загартоўвання неабходна ўключаць у рэжымныя працэсы, выкарыстоўваючы натуральныя прыродныя фактары (паветра, ваду, безуважлівыя прамяні сонца):
• штодзённыя аздараўленчыя прагулкі (не радзей як два разы на дзень агульнай працягласцю не менш як 3 г 20 мін — 4 гадзіны ў залежнасці ад рэжыму ўстановы дашкольнай адукацыі);
• шматразовае мыццё ног на працягу дня;
• паласканне рота вадой пакаёвай тэмпературы пасля кожнага прыёму ежы;
• дзённы сон пры адчыненых вокнах (пазбягаючы скразнякоў);
• хадзьба басанож на працягу дня: да і пасля сну, у любы час па жаданні дзяцей па траве, пяску.

Арганізацыя адукацыйнага працэсу ў летні аздараўленчы перыяд

Мастацка-эстэтычная работа ўключае:
• выяўленчую дзейнасць (маляванне, лепка, аплікацыя, канструяванне, дзіцячы дызайн);
• музычную дзейнасць выхаванцаў;
• азнаямленне з творамі мастацкай літаратуры і фальклору.
Пры арганізацыі выяўленчай дзейнасці выхаванцаў у летні аздараўленчы перыяд важным з'яўляецца:
• разгляданне твораў выяўленчага і дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, якія адлюстроўваюць прыгажосць летняй прыроды;
• правядзенне мастацка-дыдактычных гульняў, накіраваных на развіццё ў дзяцей уяўленняў аб форме, колеры;
• эксперыментаванне з выяўленчымі, прыроднымі і дадатковымі матэрыяламі;
• уключэнне ў адукацыйны працэс творчых заданняў, якія садзейнічаюць развіццю творчага ўяўлення выхаванцаў (прыдумванне новых вобразаў, падбор каляровых спалучэнняў, дапаўненне раней створаных сюжэтаў з дапамогай разнастайных матэрыялаў і тэхнік, маляванне з натуры (дрэваў, кветак), крэйдамі на асфальце, палачкамі на пяску);
• засваенне нетрадыцыйных тэхнік малявання (граттаж, пальцавы жывапіс, манатыпія, пластылінографія, набрызг, флоратыпія, ніткаграфія і інш.);
• лепка з гліны, пластыліну, салёнага цеста (аб'ёмныя выявы, дэкаратыўныя пласціны);
• аплікацыйная дзейнасць (стварэнне плоскасцевых, паўаб'ёмных выяў; аб'ёмных аплікацый у тэхніцы папяровай пластыкі (з палос, змятай паперы; аплікацый з элементамі фларыстыкі і інш.);
• канструяванне тэхнічнае (з канструктыўнага матэрыялу, дэталей канструктараў) і мастацкае (з паперы, кардону, прыроднага і дадатковага матэрыялаў);
• дзіцячы дызайн: аранжыроўкі (букеты, карціны з раслін, біжутэрыя са штучнага і прыроднага матэрыялу і інш.); дызайн адзення (праектаванне масак, галаўных убораў, касцюмаў для святаў і забаў); дэкаратыўна-прасторавы дызайн (інтэр'ер лялечнага кутка, стварэнне дэкаратыўных пано і інш.).

У летні аздараўленчы перыяд з мэтай стварэння эмацыйнага камфорту дзяцей мэтазгодным з'яўляецца:
• уключэнне выяўленчай дзейнасці ў дзіцячыя святы;
• правядзенне забаў, якія ўключаюць эксперыментаванне дзяцей з выяўленчымі і прыроднымі матэрыяламі, садзейнічаюць замацаванню ўяўленняў аб відах, жанрах мастацтва, сродках мастацкай выразнасці, конкурсаў з рознымі намінацыямі;
• арганізацыя творчых майстэрняў, займальных гульнятэк, гульняў з пяском.
У летні аздараўленчы перыяд пры арганізацыі музычнай дзейнасці выхаванцаў важным з'яўляецца:
• выкарыстанне музыкі ў рэжымных момантах;
• фонавае гучанне ўпадабаных дзецям вакальных і інструментальных твораў;
• правядзенне музычна-дыдактычных гульняў і заданняў, музычных віктарын;
• уключэнне ў адукацыйны працэс музычных твораў, якія ўвасабляюць "летнія" вобразы (А. Вівальдзі, П. І. Чайкоўскага і інш.);
• сольнае і калектыўнае музіцыраванне;
• самастойная музычная дзейнасць дзяцей (выкананне песень і танцаў, арганізацыя сюжэтна-ролевых гульняў з "музычнымі" сюжэтамі).
На прагулцы, экскурсіі можна арганізаваць музычныя гульні: гульні-танцы, музычныя гульні са спевамі, карагоды, рухомыя музычныя гульні, гульні з музычнымі інструментамі, музычныя гульні-рэлаксацыі.
У летні аздараўленчы перыяд з мэтай стварэння эмацыйнага дабрабыту выхаванцаў мэтазгодным з'яўляецца правядзенне фальклорных свят, забаў і іншых мерапрыемстваў.
У рабоце з дзецьмі дашкольнага ўзросту ў летні перыяд асаблівае значэнне мае далучэнне дзяцей да твораў мастацкай літаратуры і фальклору. Творы мастацкай літаратуры і фальклору, якія рэкамендуюцца вучэбнай праграмай дашкольнай адукацыі, уключаюцца ва ўсе рэжымныя працэсы і віды дзіцячай дзейнасці. Формы дзейнасці, у якой прымяняецца мастацкае слова, вызначаюцца педагагічнымі работнікамі з улікам умоў заснавання дашкольнай адукацыі і яе дзейнасці ў летні аздараўленчы перыяд.