«Правільнае харчаванне - аснова жыцця».

АРГАНІЗАЦЫЯ ХАРЧАВАННЯ ВА ЎСТАНОВЕ ДАШКОЛЬНАЙ АДУКАЦЫІ

Выхаванцы, якія наведваюць Дзяржаўную ўстанова адукацыі "Дзіцячы сад № 36 г. Ліды" са знаходжаннем у ім 10,5 гадзін, атрымліваюць паўнавартаснае, збалансаванае харчаванне, якое адпавядае ўзроставым і фізіялагічным патрэбам. Ва ўстанове прадугледжана 3 прыёма ежы. Харчаванне дзяцей ажыццяўляецца на аснове прыкладнага дзесяцідзённага меню, зацверджанага кіраўніком дашкольнай установы. Меню складаецца асобна для дзяцей ад 2 да 3-х гадоў і ад 3-х гадоў да 6 (7) гадоў.

З меню бацькі могуць пазнаёміцца на стэндзе ва ўстанове.

Складаннем меню займаюцца спецыялісты, якія ўлічваюць сутачны набор прадуктаў для кожнай узроставай групы, аб'ём порцый, дадзеныя аб хімічным складзе прадуктаў і інш.

Асноўным прынцыпам харчавання дашкольнікаў служыць максімальную разнастайнасць іх харчовых рацыёнаў. Толькі пры ўключэнні ў паўсядзённыя рацыёны ўсіх асноўных груп прадуктаў-мяса, рыбы, малака і малочных прадуктаў, яек, харчовых тлушчаў, гародніны і садавіны, цукру, хлеба, круп і інш.можна забяспечыць дзяцей усімі неабходнымі ім харчовымі рэчывамі.

У меню прадстаўлена разнастайнасць страў, шырока выкарыстоўваюцца прадукты з падвышанай харчовай і біялагічнай каштоўнасцю, што дазваляе скарэктаваць харчовую каштоўнасць рацыёну, сфармаваць у дзяцей навыкі здаровага харчавання, правільных смакавых пераваг. У летні перыяд перавага аддаецца свежым гародніне, садавіне, сокам. З мэтай прафілактыкі недастатковасці вітамінаў і мінеральных рэчываў ва ўстанове штодня праводзіцца з-вітамінізацыя дзённага рацыёну (супаў або напояў) з разліку колькасці аскарбінавай кіслаты на порцыю згодна з устаноўленым нормам харчавання.

Арганізацыя харчавання дзяцей ва ўстанове павінна спалучацца з правільным харчаваннем дзіцяці ў сям'і! Трэба імкнуцца да таго, каб хатняе харчаванне дапаўняла рацыён, які атрымліваецца ў арганізаваным калектыве. З гэтай мэтай ва ўстанове дашкольнай адукацыі штодня бацькі знаёмяцца з меню, прадстаўленым на інфармацыйным стэндзе ў распранальных памяшканнях груп.

Звяртаем Вашу ўвагу на тое, што ў выхадныя і святочныя дні рацыён харчавання дзіцяці па наборы прадуктаў і харчовай каштоўнасці лепш максімальна набліжаць да рацыёну, які атрымліваецца ім ва ўстанове дашкольнай адукацыі.

Раніцай, да адпраўлення дзіцяці ва ўстанову дашкольнай адукацыі, не трэба карміць яго, так як гэта парушае рэжым харчавання, прыводзіць да зніжэння апетыту, у такім выпадку дзіця дрэнна снедае ў групе. Аднак калі дзіцяці даводзіцца прыводзіць ва ўстанову вельмі рана, за 1-1, 5 гадзіны да сняданку, то яму можна дома даць соку або якія-небудзь садавіна.

Кажучы аб арганізацыі харчавання дзяцей у ўстанове дашкольнай адукацыі, спынімся на асаблівасцях харчавання дзіцяці ў перыяд адаптацыі да установе.

Пераход дзіцяці ад хатняга выхавання да выхавання ў дзіцячым калектыве амаль заўсёды суправаджаецца пэўнымі псіхалагічнымі цяжкасцямі. Часта ў гэты час у дзяцей зніжаецца апетыт, парушаецца сон, зніжаецца агульная супраціўляльнасць да захворванняў. Правільная арганізацыя харчавання ў гэты час мае вялікае значэнне і дапамагае дзіцяці хутчэй адаптавацца ў калектыве. Бацькам выхаванцаў, якія наведваюць групы кароткачасовага знаходжання (адаптацыйныя, прагулачныя) рэкамендуецца наблізіць рэжым харчавання дзяцей і склад рацыёну да ўмоў дзіцячага калектыву, прывучыць дзіця да тых страў, якія часцей даюць ва ўстанове, асабліва калі дома ён іх не атрымліваў. Некаторыя бацькі лічаць, што дзіцяці ў перыяд адаптацыі трэба даць больш пажыўную тлустую ежу, павялічваюць яму порцыю сметанковага масла, даюць сліўкі, смятану. Гэта вялікая памылка. Залішняя колькасць тлушчу адмоўна ўплывае на апетыт дзіцяці, часта паніжаны ў перыяд адаптацыі. Для паляпшэння апетыту і павышэння ахоўных сіл арганізма дзецям у гэты перыяд некалькі зніжаюць колькасць жывёл тлушчаў, замяняючы іх раслінным алеем. Карысна даваць салаты з раслінным алеем некалькі раз у дзень. Колькасць тлушчу ў харчаванні дзяцей павінна адпавядаць узроставай норме.

Памятаеце! Здароўе дзяцей немагчыма забяспечыць без рацыянальнага харчавання, якое з'яўляецца неабходным умовай іх росту, устойлівасці да дзеяння інфекцый і іншых неспрыяльных фактараў навакольнага асяроддзя.


Аплата за харчаванне ўносіцца не пазней 25 чысла кожнага месяца. Пералік аплачанай квітанцыі за дні, не наведаныя дзіцем установы адукацыі будзе зроблены ў наступным месяцы.

У адпаведнасці з пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 29 лютага 2008 г. №307 "аб памеры і парадку спагнання платы за харчаванне дзяцей ва ўстановах, якія забяспечваюць атрыманне дашкольнай адукацыі" і пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 27 сакавіка 2014 г. № 266 " Аб унясенні змяненняў і дапаўненняў у Пастанову Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад29 лютага 2008 г. № 307»:
1. Плата за харчаванне дзяцей ва ўстановах дашкольнай адукацыі не спаганяецца:
- з бацькоў (законных прадстаўнікоў), якія маюць дзяцей-інвалідаў, дзяцей, якія пакутуюць анкалагічнымі захворваннямі, хворых на туберкулёз, інфіцыраваных вірусам імунадэфіцыту чалавека;
- з членаў сем'яў ваеннаслужачых, асоб начальніцкага і радавога складу органаў унутраных спраў, якія загінулі (памерлых) пры выкананні воінскага або службовага абавязку ў Афганістане або ў іншых дзяржавах, дзе вяліся баявыя дзеянні, а таксама памерлых з прычыны ранення, кантузіі, калецтва або захворвання, атрыманых у перыяд баявых дзеянняў;
- з членаў сем'яў ваеннаслужачых, асоб начальніцкага і радавога складу органаў унутраных спраў, органаў і падраздзяленняў па надзвычайных сітуацыях, органаў фінансавых расследаванняў Камітэта дзяржаўнага кантролю, якія загінулі пры выкананні абавязкаў ваеннай службы (службовых абавязкаў), а таксама памерлых у перыяд праходжання ваеннай службы (службы) з прычыны ранення, кантузіі, калецтва або захворвання, непасрэдна звязаных са спецыфікай нясення ваеннай службы (службы).
Зніжаецца на 50 працэнтаў: для сем'яў, якія маюць трох і больш дзяцей ва ўзросце да 18 гадоў; для сем'яў, якія пражываюць на тэрыторыі радыеактыўнага забруджвання ў зоне наступнага адсялення, у зоне з правам на адсяленне і ў зоне пражывання з перыядычным радыяцыйным кантролем; для апекуноў, прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў дзіцячых дамоў сямейнага тыпу, Дзіцячых вёсак (гарадкоў).
Зніжаецца на 30 працэнтаў: для сем'яў, якія маюць двух дзяцей, якія атрымліваюць дашкольную адукацыю, спецыяльную адукацыю на ўзроўні дашкольнай адукацыі.
          Бацькі (законныя прадстаўнікі), якія маюць права на вызваленне ад платы за харчаванне дзяцей альбо яе зніжэнне, падаюць у дашкольную ўстанову заяву, у якой паказваецца падстава для іх вызвалення ад платы за харчаванне дзяцей альбо яе зніжэння з дадаткам наступных дакументаў: ксеракопіі пасведчання інваліда для дзяцей-інвалідаў; даведкі аб месцы жыхарства і складзе сям'і для сем'яў, у якіх выхоўваюцца трое і больш дзяцей дашкольнага і школьнага ўзросту (школьнікаў); даведку аб дзецях дашкольнага ўзросту, для сем'яў, у якіх выхоўваюцца двое дзяцей, якія атрымліваюць дашкольную адукацыю, спецыяльную адукацыю на ўзроўні дашкольнай адукацыі і інш. У залежнасці ад прычыны льготы.
         Пры разліку платы за харчаванне дзяцей не ўлічваюцца дні, калі дзеці не атрымлівалі харчавання па прычыне іх адсутнасці ў дашкольнай установе. Бацькі (законныя прадстаўнікі) выхаванца абавязаны НАПЯРЭДАДНІ пісьмова альбо вусна паведаміць педагагічных работнікаў дашкольнай установы аб маючым адбыцца адсутнасці дзіцяці.

Плата за харчаванне дзяцей, якія наведваюць дашкольныя ўстановы па гнуткім рэжыму, групы кароткачасовага знаходжання, усталёўваецца з разліку: сняданак - 30%, абед - 40, падвячорак - 10, вячэру – 20 працэнтаў ад устаноўленых грашовых нормаў расходаў на харчаванне ў дзень на аднаго выхаванца. Для разліку платы за харчаванне па гнуткім рэжыму аднаму з бацькоў (законнаму прадстаўніку) выхаванца неабходна напісаць заяву на імя кіраўніка ўстановы дашкольнай адукацыі.

            Пры разліку платы за харчаванне дзяцей не ўлічваюцца дні, калі дзеці не атрымлівалі харчавання па прычыне іх адсутнасці ў дашкольнай установе. Бацькі (законныя прадстаўнікі) выхаванца абавязаны НАПЯРЭДАДНІ пісьмова альбо вусна паведаміць педагагічных работнікаў дашкольнай установы аб маючым адбыцца адсутнасці дзіцяці.

КУЛЬТУРА ХАРЧАВАННЯ
         Вядома, што самыя трывалыя звычкі (карысныя і шкодныя) фармуюцца ў дзяцінстве. Дзіця лёгка ўспрымае пэўную паслядоўнасць дзеянняў, але вельмі цяжка асвойвае змены ў ёй. Менавіта таму ў яслях-садзе выхавацелямі дашкольнай адукацыі асаблівая ўвага надаецца фарміраванню культуры харчавання выхаванцаў. Дадзеная праца ажыццяўляецца з улікам узроставых асаблівасцяў дзяцей. Пры гэтым актыўна выкарыстоўваюцца гульнявыя метады і прыёмы (дзеці атрымліваюць новыя ўяўленні ў гульні, прайграюць пэўныя сітуацыі, навучаюць цацкі, герояў гульні правілах паводзін за сталом і інш.), а таксама мастацкае слова (вершы, пацешкі, загадкі, прыказкі і прымаўкі аб прадуктах харчавання, іх карысці, правілах паводзін за сталом). У выхаванні навыкаў апора ідзе і на добры прыклад саміх дзяцей (правільнае карыстанне сталовымі прыборамі, сурвэткай, пасадка (захаванне правільнай паставы) за сталом). Вялікае значэнне мае напамін, паказ і паўтарэнне пэўных дзеянняў.
          У вучэбнай праграме дашкольнай адукацыі пазначаныя асноўныя напрамкі работы з выхаванцамі па фарміраванні культуры харчавання ў кожнай узроставай групе (з паступовым ускладненнем).
          Выхаванцы першай малодшай групы (ад 2 да 3 гадоў) прывучаюцца да здаровага харчавання, у іх фармуюцца наступныя навыкі: не спяшаючыся перажоўваць ежу, глынаць, трымаць кубак і піць з яе; правільна і самастойна карыстацца сталовымі прыборамі (сталовай і чайнай лыжкамі, відэльцам, сурвэткай); выконваць элементарныя даручэнні (пасля ежы адносіць сталовыя прыборы, хлебніцы, сурвэтніцы на раздатачны стол).

           У выхаванцаў другой малодшай групы (ад 3 да 4 гадоў) фармуюцца першасныя ўяўленні аб карыснасці ежы і пэўныя ўменні: спакойна садзіцца за стол і выходзіць з-за яго; ёсць акуратна; не размаўляць, не прожевав і ня праглынуўшы ежу; карыстацца сурвэткай, дзякаваць пасля ежы. Ўдасканальваюцца навыкі правільнага карыстання сталовай і чайнай лыжкай, відэльцам.

            Выхаванцы сярэдняй групы (ад 4 да 5 гадоў) атрымліваюць першасныя ўяўленні аб прафілактыцы захворванняў страўнікава-кішачнага гасцінца, карыснасці прадуктаў харчавання, сервіроўцы стала, прыняцці ежы толькі ў устаноўленых месцах (пра тое, што нельга есці ў транспарце, падчас прагулкі на вуліцы).

             Выхаванцы старэйшай групы (ад 5 да 7 гадоў) знаёмяцца са значэннем рацыянальнага харчавання для здароўя чалавека. У іх фармуюцца новыя і замацоўваюцца атрыманыя раней ўяўленні аб правілах сервіроўкі стала, карыстання сталовымі прыборамі; паводзін за сталом (не крычаць, не гаварыць з набітым ротам, не класці локці на стол, захоўваць правільную выправу). Навучаюцца паважліваму стаўленню да працы кухары, мамы і іншых дарослых па падрыхтоўцы ежы, да хлеба як аснове рацыёну чалавека і прадукту цяжкай працы многіх людзей. Замацоўваюцца навыкі дзякаваць дарослых за прыгатаваныя стравы, а таксама ўменні: карыстацца сталовымі прыборамі; сумесна з дарослым выбіраць карысныя для здароўя прадукты, дапамагаць рыхтаваць стравы з іх.

                Асаблівая ўвага надаецца культуры харчавання, звязанай непасрэдна з прыёмам ежы: не спяшацца, не хапаць гарачую ежу, браць ежу маленькімі кавалачкамі, старанна перажоўваць, не адцягвацца падчас прыёму ежы, не нахіляць талерку з першай стравай, садавіна з кампоту есці дэсертнай лыжкай, костачкі сплевывать акуратна ў лыжку, хлеб адломліваць маленькімі кавалачкамі, але не крышыць.
                 Усе выхаванцы вучацца садзіцца за стол ахайнымі, прычасанымі і з вымытымі рукамі. Выхавацелямі дашкольнай адукацыі сістэматычна звяртаецца ўвага на захаванне правільнай паставы дзяцей падчас прыёму ежы, правільнае выкарыстанне сталовых прыбораў, уменне дзякаваць дарослых пасля ежы.

           Засваенне вышэйпералічаных навыкаў звязана з этычным развіццём выхаванцаў.
Сваю працу па гэтым кірунку трэба будаваць згодна з асноўным прынцыпам арганізацыі рацыянальнага харчавання дашкольнікаў:
* строгае выкананне распарадку дня: часу і інтэрвалаў паміж прыёмамі ежы
* выкананне ўмоў прыёму ежы і кіраваў паводзін дзіцяці падчас ежы;
* ажыццяўленне пераемнасці ў арганізацыі харчавання ў дашкольнай установе і дома.

            Як дапамагчы дзецям набыць упэўненасць і здольнасць годна паводзіць сябе ў разнастайных сітуацыях прыёму ежы і пры гэтым адчуць падтрымку педагогаў, убачыць жаданне дзяцей прытрымлівацца правілах, ды і самім атрымліваць радасць ад поспехаў у гэтай працы?
Правільна гучыць народная мудрасць " самы гучны барабан застаецца бязгучным, калі ў яго не ўдараюць, самы разумны чалавек застаецца невукам, калі яго не навучаюць». Неабходна фарміраваць у дзяцей паняцці правільнага харчавання, здаровага ладу жыцця праз усе рэжымныя працэсы, усе віды дзіцячай дзейнасці.

Падрыхтоўка памяшкання
Абавязковай умовай правядзення працэсу харчавання з'яўляюцца: чыстае, праветранае памяшканне ў адпаведнасці з санітарнымі нормамі. Правільны падбор і расстаноўка мэблі ў адпаведнасці узростам і ростам дзяцей. Сталы і крэслы павінны адпавядаць росту дзяцей, з тым, каб ногі мелі апору, а рукамі, сагнутымі ў локцях, дзеці маглі б, не падымаючы плячэй, свабодна дзейнічаць прыборамі. За сталом не павінна быць цесна, інакш нязручнае становішча можа выклікаць у дзяцей раздражненне, канфлікты паміж якія сядзяць побач. Стварэнне спакойнай абстаноўкі, адсутнасць шуму, мітуслівых рухаў дарослых і дзяцей. Дзеці падчас ежы не павінны адчуваць сябе напружана, дамагацца ад іх поўнага маўчання нічым не апраўдана. Цалкам дапушчальна, каб яны размаўлялі адзін з адным у сувязі з працэсам харчавання. Але гэта не значыць, што можна дапусціць залішні шум, балбатлівасць, якія парушаюць агульны парадак і спакой. Не трэба дапускаць, каб прыём ежы ператварыўся ў поле бітвы за добрыя манеры дзяцей. Добрыя манеры набываюцца шляхам шматразовых практыкаванняў. Можна выкарыстоўваць музычнае суправаджэнне.

Сервіроўка стала

Сталы накрываюцца абрусам або сурвэткай пад кожны прыбор, выкарыстоўваюцца элементы ўпрыгожвання стала, улічваюцца прынцыпы каляровага афармлення. Прыбрана накрыты стол, як вядома не толькі цешыць вока, але і спрыяе добраму настрою і добрым узаемаадносінам паміж выхаванцамі.